Dagligvaruhandeln växte med 5,7 procent under 2022, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Med hänsyn taget till den inflation som starkt präglat året är det dock snarare en försäljningsminskning, konstaterar organisationen.
Enligt SCB:s konsumentprisindex för livsmedel och alkoholfria drycker steg priserna med 11,3 procent under 2022, vilket gör att det i fasta priser snarare handlar om en försäljningsminskning om cirka minus 6 procent i dagligvaruhandeln.
Konsumenterna har tvingats anpassa sina köpvanor när hushållskassan räcker till mindre. Det är ett tydligt skifte i konsumentbeteende, bland annat till billigare eller färre produkter, konstaterar SDVH.
I detta läge har det inte funnits utrymme för butikerna att höja priserna i samma utsträckning som kostnaderna har ökat, vilket syns i statistik från SCB. Detta har drabbat de redan låga marginalerna i butiksled, menar man.
– Det gångna året har inneburit en turbulent tid för dagligvaruhandeln. Efterfrågan har minskat och konsumenterna prioriterar billigare produkter och kampanjprodukter. Samtidigt har det blivit dyrare att driva butik och dagligvaruhandel, med ökade kostnader för bland annat inköpta varor, energi och transport, vilket har utmanat marginalerna i en redan lågmarginalbransch, säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel