Länen som näthandlar mest

Foto MostPhotos

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Favoritkategorin för stockholmarna är smycken och accessoarer. Men det är i en annan kategori som svenska folket sticker ut internationellt. 

I den senaste Shopping Pulse-rapporten summerar Klarna, som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige, e-handelsåret 2022. Rapporten visar att nästan en av tre svenskar (31%) handlar på nätet varje vecka, och att söndagskvällar kl 21 är den tidpunkt då flest handlar online. De produkter som flest föredrar att köpa online i stället för i fysiska produkter finns inom underhållning (43%), elektronik (42%) och apoteksprodukter (42%). 

”Sverige sticker ut internationellt när det gäller just apoteksprodukter. Under fjärde kvartalet köpte dubbelt så många svenskar apoteksvaror på nätet, jämfört med det globala snittet”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Stockholm störst på näthandel

Rapporten för 2022 visar att stockholmarna är de som handlar mest online per capita, tätt följt av Norrbotten och Uppsala. Stockholm ligger hela 15 procent över rikssnittet. Dessutom finns stockholmskommunen Nykvarn på topp-10-listan med kommunerna som hade störst onlineförsäljning per capita. Kronoberg, Kalmar och Västernorrland är de län som handlat minst på nätet.  
Vad svenskarna handlar mest online skiljer sig från region till region. Stockholm är ett av bara två län där smycken och accessoarer är favoritkategorin, som handlas mer än rikssnittet. I många andra län är det snarare nöje och underhållning eller kläder och skor som flest handlar online, medan sport-, hobby- och fritidsprodukter dominerar i länen som hör till norra halvan av landet. 

Prisjämförelse lockar  

Rapporten visar att de främsta anledningarna till att svenskarna handlar på nätet är lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (78%) och större utbud av produkter (76%).  

”Omvärldsläget gör att vi blir mer prismedvetna så det är inte förvånande att pris prioriteras högst när vi väljer var vi shoppar. På nätet finns bra verktyg för att ta bättre köpbeslut, inte minst via Klarna-appen, där det går snabbt och enkelt att jämföra priser, säger Jesper Eriksson. 

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil