Tyska matkasseföretaget Hellofresh har låtit Yougov göra en undersökning om vilka varor de svarande har svårast att ge upp för att klara matbudgeten.
Undersökningen har man låtit Yougov genomföra och 1 001 personer har svarat via internet.
Undersökningen är alltså begränsad och ganska liten men indikerar ett och annat när det gäller våra attityder i dyrtider.
Bakgrunden är naturligtvis matprisernas utveckling där februari 2023 blev ännu en rekordmånad vad avser ökningstakt i närtid.
Under det senaste året har matpriserna i Sverige stigit över 20 procent och tvingat fram nya prioriteringar.
Det mest anmärkningsvärda i Yougovs undersökning är möjligen att det inte finns någon vara helig nog för att en majoritet av de svarande inte ska kunna tänka sig att avstå ifrån den om det behövs för att klara budgeten.
41 procent säger att de inte är beredda att avstå från kaffe – 34 procent att de inte är beredda att avstå från kött, men det innebär ju faktiskt att 59 respektive 68 procent är beredda att göra det under vissa omständigheter.
Allmänt är det annars så att 41 procent av de som svarat fokuserar på billigare varumärken.
30 procent har mindre fokus på ekologisk mat än tidigare – 19 respektive 17 procent nedprioriterar vegansk och vegetarisk mat.
Läs mer om undersökningen i nya magasinet, Butikstrender 3/2023