Carlsbergs nya alkoholfria satsning gäller alltså Hoppy Lager 0,0%, som humlas tre gånger under bryggningen varav den sista är en torrhumling med citrahumle.
Resultatet är enligt företaget en uppfriskande och törstsläckande lager med aromatiska humletoner och lagom balanserad beska.
– Vi vet att många konsumenter gillar alkoholfri öl men gärna skulle önska lite variation och ännu mer smak i sin ljusa lager. Det kommer Hoppy lager att tillföra, säger Karin Berntson, ölsommelier och ölutbildare på Carlsberg Sverige, till livsmedelsnyheter.se.
– Under de senaste åren har den alkoholfria ölförsäljningen exploderat – för knappt tio år sedan drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl om året, nu är den totala konsumtionen uppe i över 20 miljoner liter. Allting började med Carlsberg Alcohol Free som fortfarande är svenskarnas alkoholfria favoritöl med en marknadsandel på 25 procent, sammanfattar Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.