I en utmanande tid för hushållen är det tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos Axfoods koncept, och i synnerhet från Willys, med ambitionen att erbjuda Sveriges billigaste matkasse, skriver Axfood.
”Det gör att Axfood under årets första kvartal stärker positionen ytterligare och växer mer än dubbelt så mycket som marknaden”, konstaterar man.
– Matprisinflationen i Sverige har fortsatt att vara mycket hög under det första kvartalet, precis som i resten av Europa. Vi arbetar hårt för att parera för kostnadstrycket från tidigare led i livsmedelskedjan, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.
– Glädjande nog ser vi sedan en tid hur priser på vissa råvaror minskat och att den pressade situationen för många av våra leverantörer har börjat lätta. Vi arbetar nu intensivt tillsammans med leverantörerna för att detta ska kunna reflekteras även i våra priser mot konsument, vilket redan har börjat ske inom vissa kategorier såsom mejeri, bröd och frukt och grönt, tillägger Balkow.
Tillväxten för Axfood var cirka 20 procent, en ökningstakt som var mer än dubbelt så hög som marknadens. Återigen var det främst Willys som bidrog till den starka utvecklingen, redovisar Axfood.