Jean-Christophe Flatin har nyligen utsetts till VD för den svenska företaget Oatly, en av de mest välkända producenterna av havrebaserade produkter. Flatin började på företaget för ungefär ett år sedan, och sedan dess har han tillsammans med den operativa chefen Daniel Ordoñez arbetat med flera initiativ som har haft positiva effekter på företaget. Bland annat har de förenklat organisationsstrukturen och effektiviserat kostnader och resurser i alla regioner, samt implementerat en verksamhetsmodell som har lagt grunden till framtida lönsam tillväxt.
Oatly är känt för sin havrebaserade mjölk och andra växtbaserade produkter, och företaget har på senare år upplevt en stor tillväxt. I samband med Flatin och Ordoñezs arbete med att effektivisera företaget har Oatly även gjort en lyckad notering på börsen, vilket har gett företaget ytterligare kapital för framtida tillväxt och expansion.
I en kommentar om sin nya roll på Oatly säger Jean-Christophe Flatin att han känner sig ödmjuk inför uppdraget, och att han ser framemot att fortsätta leda den fantastiska organisationen och stärka Oatlys ledande position på flera marknader. Han är tacksam över att få förtroendet att leda Oatly och maximera företagets fulla potential, samtidigt som han driver långsiktiga aktieägarvärden. Flatin är övertygad om att Oatly har alla förutsättningar att accelerera skiftet mot mer hållbara, växtbaserade livsmedel och stärka sin ledande position på flera marknader.
Oatlys före detta VD, Toni Petersson, påpekade att Flatin är en bevisad ledare och den perfekta personen att fortsätta Oatlys resa i nästa fas. Petersson är stolt över vad Oatly har åstadkommit det senaste decenniet och ser fram emot att fortsätta arbeta med Flatin, styrelsen och hela Oatly-teamet för att förverkliga företagets långsiktiga mål – att göra det lättare för människor att leva hälsosammare liv utan att vårdslöst belasta planetens resurser.
Jean-Christophe Flatin är en erfaren ledare med en gedigen bakgrund inom globala varumärken och livsmedelsindustrin. Innan han anslöt sig till Oatly var Flatin Executive Vice President och Chief Operating Officer för globala varumärken på Mars, Incorporated. Han har också haft ledande befattningar på Nestlé och Procter & Gamble.
Med sin erfarenhet och kompetens ser Jean-Christophe Flatin ut att vara en idealisk kandidat för att leda Oatly i nästa fas av företagets tillväxt. Hans tidigare framgångar inom livsmedelsindustrin och erfarenhet av att driva globala varumärken kommer sannolikt att vara ovärderliga för Oatly när företaget fortsätter att expandera och utveckla sina produkter och tjänster.