Marknaden för att odla sallad och grönt inomhus har växt starkt i Sverige. 2015 fanns två bolag som sysslade med kategorin, idag finns fler än 15 företag.
Ljusgårda är det bolag som nått längst och som, dessutom, lyckats få in mer än 400 miljoner kr i riskkapital. Man har också nått volymer och kommer, exempelvis, att odla 12 ton sallad i veckan i höst.
Nu byter man varumärke till Supernormal Greens och får en ny design, skriver Breakit.
Ljusgårda blir dock kvar som bolagsnamn.
Man profilerar också styrelsen genom att till ny ordförande välja Kenneth Bengtsson, ordförande även hos Lyko, Clas Ohlson, Mio och SJ. Dessutom kommer Agneta Olsson in som styrelseledamot, grundade av Chair Management och tidigare vd för Almi Väst och marknadschef hos Santa Maria och Coop.
Ekonomiskt är det tufft. Breakit skriver att förra årets förlust landade på cirka 100 miljoner. Året innan var förlusten 72 miljoner kr. Samtidigt har nettoomsättningen endast åker från 8,2 till 12 miljoner kr och nu har försäljningsprognosen för 2023 halverats, från 60 miljoner till 30 miljoner, skriver Breakit.