En vinst på 182 miljoner kr andra kvartalet att jämföra med 130 miljoner motsvarande kvartal 2022 är en ökning med 39,4 procent.
Ökningen förklaras av en ökad försäljning i butikerna och minskade administrativa kostnader.
E-handeln har däremot minskat med 1,3 procent i jämförelse med andra kvartalet 2022.
– När vi möter kunderna utgår vi ifrån deras behov och vårt uppdrag, att sälja med ansvar och god service och informera om alkoholens risker. Vi vill att kunderna ska uppleva samma kunniga, inspirerande och omtänksamma service och ansvarsfulla försäljning oavsett var de möter oss, säger Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.
– Under kvartalet har vi bland annat lanserat nyheter i vår app där kunderna kan söka och hitta drycker och få kunskap och information, påpekar hon.
Försäljningsvolymen uppgick till 157,7 (154,3) miljoner liter vilket är en ökning med 2,2 procent, främst drivet av det varma vädret i maj och juni.
– Vårt ökade rörelseresultat beror främst på ett högre bruttoresultat och minskade administrativa kostnader. De minskade kostnaderna hänför sig främst till en positiv engångseffekt från den omstruktureringsreserv som gjordes i samband med omorganisationen på huvudkontoret 2022, säger Merlin Poljak, ekonomichef för Systembolaget.