Klagomålen har varit idoga och långvariga. Många har klagat över svenska företags kundtjänster och svårigheter att nå fram. Nu har Konsumentverket gjort en granskning och kommit fram till att det finns stora brister.
Svenska företag är helt enkelt dåliga på att hantera sin kunddialog, menar verket. Sämst av alla är telekomsektorn, som stod för 48 procent av alla anmälningar som kom in om dålig kundtjänst under 2021 och 2022.
Detaljhandeln och resebranschen är de som kommer därefter.
De två står för 17 procent av alla anmälningar om brister.
68 procent av de som svarat hos Konsumentverket om brister i kundtjänst säger att den kontakt de haft med kundtjänst lett till negativa effekter. Att sitta länge i en telefonkö eller att det krävts någon sorts utgift för att lösa ett problem är vanliga klagomål.
De vanligaste konkreta klagomålen handlar om att man inte får hjälp, att man inte kan spara bevis på vad som sagts i kommunikationen med kundtjänst och att tillgängligheten har stora brister.