Två år i rad har Hemköp haft dagligvarubranschens högsta andel av ekologisk livsmedelsförsäljning, skriver kedjan.
Nu satsar man ytterligare genom att erbjuda alla klubbmedlemmar dubbla poäng på sina köp av ekologiska och Krav-märkta matvaror.
Klubb Hemköp, lanserar dubbla poäng på all ekologisk och Krav-märkt mat. Hemköp har som mål att kedjans försäljningsandel av EU-ekologiskt och Krav-märkt mat ska uppgå till 10 procent senast 2025 och initiativet syftar till att öka försäljningen av ekologiska produkter.
− På Hemköp värdesätter vi våra kunders engagemang för att göra hållbara val, och det här är ett sätt att motivera och premiera dem för deras insatser. Genom att tjäna dubbla poäng på ekologiska och Krav-märkta matvaror kan våra kunder enklare nå sina bonuscheckar, säger Hemköps vd, Simone Margulies.
Kravs vd Emma Rung uppskattar Hemköps initiativ.
− Att en dagligvaruaktör som Hemköp satsar på ekologiskt är avgörande för att öka konsumenters intresse för ekologisk mat. Det är också viktigt för alla lantbrukare som genom sitt arbete med ekologisk produktion bidrar till ökad biologisk mångfald och bättre djurvälfärd, säger Emma.