En ny undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Matsmart vill visa hur de tuffare ekonomiska tiderna påverkat svenskarnas köpbeteenden.
Bland annat uppger 59 procent av de 1 196 svarande att de handlar fler prisnedsatta varor idag än de gjorde för ett år sedan.
22 procent av dem har minskat sina inköp av miljömärkt mat. Fyra av tio svarande säger att de köper mer mat med kort datum.
– Det är glädjande att svenskarna blivit mer svinnmedvetna och vågar närma sig mat med korta datum. Att handla mat som annars skulle slängas är ett effektivt verktyg för att minska klimatavtrycket. Däremot är det tråkigt att vi köper mindre miljömärkt mat, säger Matsmarts kommunikations- och hållbarhetschef Hanna Thofelt Lindström.
– Med tanke på prisutvecklingen som följd av inflationen är det såklart inte oväntat, men miljömärkt mat är en viktig del i att göra våra matsystem hållbara. Vi måste vända den här trenden och vi ställer oss frågan vad våra politiker har för plan, tillägger hon.