Efter att ha inlett samarbeten med bland andra Absolut Vodka och Arla har Säffle-företaget Blue Ocean Closures nu skrivit ett avtal med Coca-Cola.
Grunden är den unika fiberbaserade skruvkork det värmländska företaget har utvecklat.
– Det här ger oss en ordentlig skjuts framåt, säger Ulrika Ganterud Evermark, community manager på Blue ocean closures, till nwt.se om avtalet.
– För att vi ska kunna få ut den här tekniken på marknaden har vi ett antal samarbeten med stora varumärken i olika segment på konsumentmarknaden, säger Ulrika Ganterud Evermark.
Bolagen är med och investerar i utvecklingen av produkten. Hur stor investering just Coca-Cola gör är inte offentligt men att det är viktigt är helt klart.
– Det betyder extremt mycket. Coca-Cola är ett av världens starkaste varumärken, och också ett varumärke som verkligen tar ansvar och vill hitta mer miljövänliga lösningar på sina förpackningsutmaningar. De har också resurser för att hjälpa oss med vår utveckling och kommer in med sin expertis. Det är klart att det ger oss en väldig skjuts framåt när det gäller tron på den här tekniken, säger Ulrika Ganterud Evermark.