Impossible och Beyond Meat var de första amerikanska alternativen inom fejkat kött och otroligt högt värderade för något år sedan. Beyond Meat har sedan fått se utförsbacken i vitögat och har nu tappat 85 procent av sitt värde på börsen.
Nu handlar det om slovenska Juicy Marbles som gör en växtbaserad biff av vete- och sojaproteiner. Man gör det med en produkt som söker imitera det traditionella köttets struktur, textur och utseende.
Måns Ullerstams Kale United har tidigare investerat i Juicy Marbles och lanserar nu bolagets produkter i Sverige.
– Juicy Marbles produkter är fantastiska och kan jämföras med traditionell biff i sin smak och konsistens, säger Måns Ullerstam i en pressrelease.
Nu lanserar Kale produkterna både mot restauranger och mot Coop och Ica. De har tidigare bara funnits tillgängliga på ett fåtal platser.
“Eftersom Sverige är en av våra största marknader i Europa för direktförsäljning till konsumenter, är vi väldigt glada över att vi har hittat en strategisk partner i form av Kale United”, säger Tilen Travnik, vd på Juicy Marbles.