Mathem har ingått ett avtal om att gå samman med Norges motsvarighet Oda. De två bolagen bildar tillsammans en ny nordisk marknadsledare inom e-handel av dagligvaror med hemleverans, med en total omsättning på över 5 miljarder kronor.
Verksamheten i Sverige fortsätter att drivas under varumärket Mathem.
Mathem och Oda har parallellt varit pionjärer och drivande på sina respektive marknader för e-handel av dagligvaror med hemleverans.
– Vi jagar fortfarande lönsamhet i en marknad som är tuff på grund av utmanande makroekonomiska förhållanden. Samgåendet innebär att vi nu får en helt annan skalbarhet och kan växla upp effektiviteten ytterligare tack vare Odas världsledande logistikplattform, Mathems chef Johan Lagercrantz.
I den nya bolagsstrukturen kommer Mathem att drivas som en svensk landsorganisation inom Oda Group på samma sätt som Oda Norge.
Mathem kommer fortsatt att drivas av Johan Lagercrantz tillsammans med Odas André Knüppel, meddelar bolagen.
– Det här samgåendet är en riktig game-changer för den nordiska marknaden för e-handel av dagligvaror. Vi på Oda är otroligt exalterade över att gå samman med Mathem och växla upp vår resa mot att bli Europas största och mest effektiva mataffär på nätet. Skalbarheten i våra två bolag tillsammans kommer att sätta en ny standard för kvalitet, effektivitet och kundupplevelse, säger Karl Munthe-Kaas, vd för Oda.