Många är lite överraskade över de tillväxttal e-handlarna visade under Black Friday och Black Week.
– Jag är också rätt förvånad över de här tillväxttalen. Det är många som säger att man sålde ungefär lika mycket som förra året. Men vi ska också komma ihåg att tillväxttalen oftast mäts i löpande priser och att det finns en inflationsbit också, säger HUI:s vd Emma Hernell i en podd hos ehandel.se.
– Men vi ser också att försäljningen ligger i linje med det vi såg i den senaste E-barometern. Den visade att vi ser ett trendbrott där e-handeln växer igen. E-handlarna börjar nu komma i kapp sina tidigare pandemidopade jämförelsetal, tillägger Hernell.
Bilden är dock inte enhetlig, påpekar hon.
– Det är väldigt stora skillnader mellan olika branscher. Skönhetsbranschen är en snabbväxande bransch, medan mer kapitalintensiva branscher har haft större problem. Och det är jätteroligt att se att elektronikhandeln går starkt. Där ser vi också en återhämtningseffekt, efter en längre ganska tuff period, sammanfattar Emma Hernell.