Felix lanserar frasig schnitzel

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Orkla Foods Sverige tar nu sin populära vegetariska schnitzel från skolmatsfavorit till hemmaköket genom att lansera den under Felix-varumärket för dagligvaruhandeln. Schnitzeln, som tidigare varit en succé bland svenska skolbarn, blir nu tillgänglig för alla under namnet "Felix frasig schnitzel", tillsammans med "Felix krispiga nuggets".

Maria Tilly, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige, förklarar att kommunerna, med sina kräsna skolelever, har blivit en drivande kraft för utvecklingen av ny och innovativ växtbaserad mat. Felix schnitzeln och nuggets är ett resultat av detta arbete och erbjuder både klimatsmart och hälsosam mat som även smakar gott.

Enligt Maria Tilly har cirka hälften av alla kommuner prioriterat att servera växtbaserad mat i skolorna mer än tidigare. Felix frasiga schnitzel och nuggets representerar något helt nytt på den svenska marknaden för detaljhandeln, där sojabaserade produkter tidigare dominerat bland de växtbaserade alternativen. Istället för sojabönor är Felix schnitzel och nuggets tillagade med en god couscousfyllning, smaksatt med buljong och kryddor, och en frasig panering gjord på skorpmjöl av vete.

Maria Tilly betonar vikten av att erbjuda konsumenter alternativ för att minska mängden kött och äta mer från växtriket. Felix schnitzel och nuggets, med sin breda smakprofil och goda konsistens, erbjuder en enkel övergång till mer växtbaserad kost för hela familjen.

Felix frasiga schnitzel och nuggets tillagas på Orkla Foods Sveriges anläggning i Vadstena och förväntas bli ett populärt tillskott till matbordet när de lanseras i detaljhandeln under vecka 11.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil