Matlådans dag den 23 mars

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Matsvinn är en av de största utmaningarna i vår tid, och FN har satt upp målet att halvera det globala matsvinnet fram till 2030. För att uppmärksamma och bekämpa detta problem instiftades Matlådans dag den 23 mars redan 2017.

Syftet är att sätta fokus på matsvinnet i hushållen och uppmuntra till handling.

En vanlig missuppfattning är att det är livsmedelsindustrin som står för den största delen av matsvinnet. I själva verket är det dock hushållen som svarar för över 60 procent av allt matsvinn, vilket är mer än livsmedels- och restaurangindustrin tillsammans. Trots detta är kunskapen om matsvinnet och dess påverkan fortfarande relativt låg i samhället.

Snabbfakta om matsvinn:

  • Innefattar mat som slängs, men som hade kunnat ätas.
  • Står för mellan 8–10 procent av alla utsläpp av växthusgaser i världen.
  • Om matsvinn var ett land skulle det vara den tredje största utsläpparen av växthusgaser, efter Kina och USA.
  • Varje år slänger hushåll i Sverige cirka 15 kilo ätbar mat per person, där frukt, grönsaker, bröd och matrester är vanliga exempel.

Enkla lösningar för att minska matsvinnet

Företaget FoodEcoBox erbjuder enkla lösningar för att minska matsvinnet i hushållen. Genom vakuumförpackade matlådor kan man förlänga hållbarheten på maten mellan 2-5 gånger längre, beroende på råvara. Detta minskar inte bara matsvinnet utan även matkostnaderna, samtidigt som smak och näringsinnehåll bibehålls bättre.

FoodEcoBox erbjuder sina produkter via sin webbplats, men planerar även att expandera till traditionella kanaler som återförsäljare inom dagligvaruhandeln, hemelektronik och heminredning för att nå ut till ännu fler hushåll. Genom att samarbeta med lokala handlare och marknadsledande aktörer hoppas de kunna sprida medvetenhet om matsvinn och erbjuda enkla och hållbara lösningar till konsumenterna.

Jacob Carnerö, VD och grundare av FoodEcoBox, betonar vikten av att handeln vågar tänka annorlunda och erbjuda hållbara produkter i högre utsträckning för att möta konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara alternativ. Genom att gemensamt bekämpa matsvinnet kan vi bidra till en mer hållbar framtid för oss alla.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil