Vidare kan 34 % tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstiderna överskrider två dagar. Dessa siffror belyser den eskalerande betydelsen av effektiv och pålitlig logistik i dagens handelsmiljö.
SOTI:s nya rapport, ”Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln”, är baserad på intervjuer med 1000 svenska konsumenter om deras shoppingvanor online och i butik. Rapporten identifierar tre huvudområden för en lyckad shoppingupplevelse, alla intimt kopplade till transport och logistik: snabbhet, synlighet och flexibla returalternativ. Dessa faktorer är alla beroende av en sömlös och sammanhängande leveranskedja där logistikpartners, butiker och konsumenter har realtidsinsyn.
Enligt rapporten har 52 % av de svenska konsumenterna under det senaste året fortsatt att handla från varumärken som erbjuder snabbast leverans. Vidare förväntar sig 35 % att kunna hämta online-beställda varor i butik samma dag. Detta understryker betydelsen av snabbhet som en avgörande konkurrensfördel i dagens marknad.
Även returprocessen spelar en viktig roll i den övergripande shoppingupplevelsen. 53 % av konsumenterna uppger att de troligtvis kommer att välja en butik som erbjuder flera returalternativ. Dessa siffror betonar vikten av smidiga och automatiserade returprocesser för att möta konsumenternas förväntningar och säkerställa kundnöjdhet.
För att möta dessa krav pekar rapporten på betydelsen av AI-drivna prognostiserings- och lagerhanteringslösningar som integrerar realtidsdata från mobila enheter och appar. Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI, betonar att företagens mobila enheter innehåller väsentlig data som kan användas för att förbättra konsumentupplevelsen. Genom att integrera plats-, signalstyrke- och hastighetsdata med affärsinformation som lagerstatus och leveransstatus kan leveransprocesserna optimeras och anpassas till varje enskild konsument.
Slutligen framhåller rapporten vikten av transparenta leveranskedjor där både logistik- och transportpartners, butiker och konsumenter kan följa varornas framfart i realtid. Genom att tillhandahålla effektiv insyn i leveranskedjan kan företag förbättra kundnöjdheten och skapa långsiktiga relationer med sina kunder.
I en tid där konsumentlojalitet är svår att behålla är det tydligt att snabb, smidig och transparent logistik och transport är avgörande för att behålla konkurrensfördelarna i detaljhandeln.
För mer information och nedladdning av SOTI:s senaste rapport, ”Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln”, klicka här.
Sammanfattning av svensk transport- och logistikdata från rapporten:
65 % av konsumenterna förväntar sig att veta var deras beställning befinner sig under hela leveransprocessen.
34 % kan tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstid är längre än två dagar.
52 % har under året fortsatt att handla hos varumärken som levererar varor snabbast.
35 % förväntar sig att kunna hämta varor som beställts online i butik samma dag.
31 % uppger att de har avbrutit en beställning på grund av butikens val av leveranspartner.
Om undersökningen:
SOTI:s undersökning baseras på 11 000 egenifyllda intervjuer på nio marknader med respondenter mellan 18 och 65 år. Undersökningen genomfördes mellan 3 och 14 september 2023 på följande marknader: USA, Kanada, Mexiko, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sverige, Nederländerna och Australien. Undersökningen presenterar globala övergripande trender och resultat för respektive marknad samt regional data för Europa och Nordamerika.