En innovativ kraft inom dagligvaruhandelns prisvärld

Foto Pressbild

Lästid: 4 minuter

Dela nyhet

Ulf Mazur har etablerat sig som en betydande profil inom dagligvaruhandeln, med en imponerande bakgrund inom ekonomi och marknadsekonomi som har banat vägen för hans engagemang inom prisjämförelser. Grundandet av Matpriskollen var inte bara en slump utan ett svar på det växande behovet av ökad transparens och effektivitet inom branschen.

Ulf, vars karriär började som trainee på Unilever efter Handels, hade från början en passion för siffror och priser. Tillsammans med Håkan Fagerberg, en likasinnad kollega, började de diskutera den ineffektivitet som präglade den traditionella pappersreklamen och insåg behovet av förändring.

Den senaste tidens prisökningar och inflation har inte gått obemärkt förbi för Mazur och Matpriskollen. ”Det har satt en otrolig press på alla aktörer från jord till butik. Det skedde så fort och har skakat om balansen mellan de olika aktörerna och bland annat drivit på EMV-utvecklingen.”, reflekterar han. För att möta dessa utmaningar har han behövt arbetat långa dagar, ibland upp till 60-100 timmar i veckan, för att hålla sig ajour med branschens utveckling och de snabbförändringar som sker.

Matpriskollens roll sträcker sig långt bortom enbart prisjämförelser; det handlar också om att främja en mer professionell och transparent dagligvaruhandel. ”Genom att tillhandahålla verktyg för konsumenter och branschen där man kan se och jämföra priser på erbjudanden och artiklar, så gör vi branschen mer professionell”, förklarar Mazur.

När det gäller framtiden ser Ulf en ljus horisont, men han är också medveten om de utmaningar som väntar. ”Största utmaningen är att klara hållbarhetsmålen 2030. Både klimatmålen och målen för att öka den biologiska mångfalden finns där och man har en överenskommelse mellan de 15 största aktörerna att man ska fixa det”, betonar han.

Ulf skjuter skarpt med den nya appen | Foto Pressbild

Den nya appen

Med den nya appen Butikskollen har Ulf skapat ett verktyg för att underlätta för näringsidkare att hålla koll på prissättningen i branschen. ”Butikskollen är till för de som jobbar i branschen. Den visar snabbt vad en vara kostar i alla olika kedjor”, förklarar han, vilket tydliggör Mazurs strävan efter att underlätta för handlare att förstå sin position på marknaden.

Hans arbete strävar efter att skapa en balans mellan seriösitet och praktisk användbarhet. Med ett djupt engagemang för dagligvaruhandelns framtid och en vilja att göra skillnad för såväl konsumenter som näringsidkare, fortsätter Ulf Mazur att prägla branschen med sin kloka insikt och en allvarlig, men samtidigt hoppfull, syn på framtiden.

”Inte bara ett jobb” | Foto Pressbild

Inte bara ett jobb

För honom är det inte bara ett jobb; det är en passion och ett kall att bidra till en mer transparent och konkurrenskraftig dagligvaruhandel, där Sveriges konsumenter också är i fokus. Med en vilja att göra skillnad och ett skarpt öga för detaljer fortsätter han att vara en tongivande gestalt inom branschen, och hans arbete kommer säkerligen att fortsätta forma dagligvaruhandelns landskap i många år framöver.

9 Snabba frågor:
Kan vi förvänta oss lite humor och vardagskomik i dina krönikor, eller vilken ton kommer du att följa?
-Jo, jag brukar inte ha långt till skratt och humor, men vet samtidigt att väldigt många letar fel och inte är speciellt roade av om man skojar om något eller någon som berör dom. Så vi får se var gränsen går mellan Ferraribilar och Riksbanken. Det skojar man i alla fall inte om! 

Om du skulle beskriva dig själv som en maträtt, vilken skulle det vara och varför?
-Jag tror jag är som en Thaibuffé! Massa olika rätter man kan kombinera och det mesta är gott och det är svårt att sluta äta. 

Om du var en superhjälte som kämpade mot orättvisa priser, vilket namn skulle du välja och vilka superkrafter skulle du ha? 
-Jag säger gärna till när det är orättvisor, men kommer nog aldrig bli en superhjälte. Det finns de som är mycket mer hjältar.

Hur har det varit att gå från att vara en anonym prisexpert till att bli en välkänd figur i media? 
-Inte så speciellt, men kanske lite fler blickar. Dock framför allt kul att det man jobbar med 24/7 helt plötsligt blev intressant för gemene man”.

Om du skulle skriva en självbiografi om ditt liv med Matpriskollen, vilken skulle titeln vara?
-Så blev vi Multilojala. (Multilojal blev ju utsett av språkrådet till ett av 2023 års nyord!)

Om du kunde förändra ett pris på en enda produkt för att förvirra hela Sverige, vilken produkt skulle du välja och varför?
-Svenska havregryn: maxpris 5 kronor. ALLA kan då få en otroligt bra start på dagen och orka jobba, tänka och skratta. Ingen kan säga den inte har råd.

Vilken är den mest udda eller överraskande pristrenden du har stött på under dina år med Matpriskollen?
-Finns säkert många, men tänker nu på ett Kronjästpaket, 50g, som 2017 och 2018 kostade 1,80 kronor på Willys. 2019 höjs det till 1,85. 2020 höjs det till 2,50 för att justeras ner till 2,40. 2021 höjs det till 2,70 för att justeras ner till 2,50, för att sedan på sommaren 2022 höjas till 2,90. Sen 2023 höjs det till 3,50 kronor per paket. Och Willys är bara det enkla exemplet för de är fortfarande billigast bland kedjorna ihop med Lidl.
Ett litet Kronjästpaket med en nära 100 procentig prisökning på 5 år. Det är inte mycket i kronor och det spelar nog ingen roll för någon. Men det är just det som är så spännande i dagligvaruhandeln. Att varje vara kostar ganska lite, men totalt handlar en barnfamilj för långt över 100.000 kronor per år och då blir örena viktiga. Och procenten ännu viktigare. En fantastisk tillväxt i köpkraften senaste 15 åren har också gjort att det är helt normalt att en kaffe och bulle kostar 100 kronor på ett kafé, eller en Marabou Mintchocko 30 kronor på Pressbyrån. Men det är kanske bara jag som tycker att det är lite dyrt… Kanske för att jag är uppväxt med att betala med pengar och känna utgiften ur plånboken?

Om du skulle jämföra att analysera matpriser med en hobby eller aktivitet, vilken skulle det vara och varför?
-Jag tror faktiskt det är lite som spelet ’Memory’, som jag spelade mycket som liten. Man skulle hitta två lika kort. När man hittade ett par fick man fortsätta, annars går turen över till nästa. Det är lite samma med matpriser som skiljer mellan butiker. Det gäller att hitta system och ha lite bra minne och vara fokuserad.

Vilken är den mest minnesvärda eller roliga reaktionen du har fått från någon när du avslöjat en prisförändring?
-Den roligaste var faktiskt i fredags eftermiddag! Då vi hade demo för analytiker på ett statligt verk och en av deltagarna utbrister plötsligt när han ser priskurvan: -Stopp! Har du inget jobb? Jag vill också jobba med detta! Så häftigt att kunna se prisförändringar så här!

Nu välkomnar vi även Ulf som krönikör på Butikstrender, mycket spännande!

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil