Ungdomar uppmanar företag att ta ett större ansvar för att göra hållbara val mer tillgängliga och prisvärda.
Även om unga generellt är intresserade av matlagning och matinköp, påverkas deras beteenden av den ekonomiska situationen. Priset är en central faktor vid matinköp, och just nu prioriterar många ungdomar pris över hållbarhet. Trots detta är ungas intresse för miljö och hållbarhet starkt, och de efterfrågar hållbara alternativ även om de inte alltid kan prioritera dem på grund av priset.
Ungdomar förutspår även att hållbar mat, fusionkök och rena livsmedel kommer att bli nästa stora mattrender. Även om miljö och klimat kan komma i skymundan för kortsiktiga ekonomiska överväganden är hållbarhet en central parameter när unga diskuterar framtidens mattrender.
Undersökningen pekar på att en överväldigande majoritet av unga vill leva mer hållbart än de gör idag och anser att företag och varumärken som riktar sig till unga bör ta ett större ansvar för hållbarhet. Detta visar på en stark vilja bland unga att driva förändring mot en mer hållbar framtid, trots de utmaningar som de står inför idag.