För 40 år sedan introducerade Frixos Papadopoulos de första kartongerna halloumi till Sverige, vilket blev starten på en framgångsrik resa för familjeföretaget Fontana. För att fira detta jubileum anordnade Fontana en stor folkfest på vändplanen utanför deras huvudkontor i Tyresö, som lockade närmare tusen besökare.
”Vi vet att många Tyresöbor gillar oss och halloumi, men den här uppslutningen hade vi inte riktigt vågat hoppas på,” säger Loizos Papadopoulos, vd på Fontana.
”Under dagen kom uppemot tusen personer förbi, från barnfamiljer till gamla trogna kunder och bekanta till familjen. Tillsammans skapade vi verkligen en riktig folkfest!”
Lång kö till gårdsbutiken
Redan tidigt på dagen samlades kunder och samarbetspartners utanför lagret, som vanligtvis är fyllt av lastbilar som hämtar halloumi, feta, oliver och olivolja. Den här dagen var ytan istället fylld av ballonger, Fontanas foodtruck, osthjul och en lång kö till den spontana gårdsbutiken. Vid glassdisken serverades glass med olivolja och flingsalt som topping. På scenen uppträdde bouzoukispelare tillsammans med den lokala dansskolan Step In och Friskis & Svettis som höll träningspass till modern grekisk musik.
Streetfood med halloumi i solen
Förutom glassen fanns halloumi i de flesta maträtter. Foodtrucken bjöd på Pocket Wrap med halloumi och hummus, och pizzasugna besökare kunde konstatera att halloumi fungerar utmärkt även riven. Majsolen sken över glada besökare och nöjda medarbetare.
”Jag är så stolt över våra medarbetare som genomförde hela eventet,” säger Corina Papadopoulou, marknadsansvarig och vice vd på Fontana. ”Nu vet vi att det här är möjligt. Vi kanske måste börja fira halloumi varje år istället. Eller feta! Tyresö vet hur man har roligt.”