Carlsberg och den engelska fotbollsklubben Liverpool har en lång historia tillsammans. I över 30 år har Carlsberg varit en stolt sponsor av klubben och deras logga har prytt många ikoniska matchtröjor. När Jürgen Klopp, den kultförklarade tränaren som lett Liverpool till stora framgångar, bestämde sig för att lämna klubben, såg Joakim Losin från Carlsberg en möjlighet att hylla honom på ett unikt sätt.
– Idén kom när jag var inbjuden för att fira minst 15 år till som stolt sponsor till Liverpool. Då hade Jürgen Klopp, som jobbar nära bryggeriet Erdinger, just bestämt sig för att lämna och tanken om ett samarbete kändes självklar när jag satt och reflekterade på en lokal pub, säger Joakim Losin.
Teamen på Erdinger och Carlsberg började genast arbeta på idén tillsammans i sann Liverpool-anda, ”You never walk alone”. Resultatet blev ett specialframtaget öl bryggt i en upplaga om 491 flaskor – en för varje match Klopp tränat Liverpool. Flaskorna blev snabbt eftertraktade samlarobjekt bland fans världen över.
Den 30 maj såldes flaska nummer 491, tillägnad Jürgen Klopps sista match som tränare för Liverpool, på auktion för hela 9 000 pund, motsvarande 120 000 SEK. Detta pris är det högsta någonsin för en flaska öl, vilket slår det tidigare rekordet på 5 600 pund för en flaska Allsopp’s Arctic Ale från 1857-59, såld i mars 2007. Intäkterna från försäljningen går till Liverpool Foundation, som arbetar med att förbättra livet för utsatta familjer och ungdomar i Liverpool-området.
Ölet, bryggt på Carlsbergs Research Center i Köpenhamn, är en kombination av Carlsberg och Erdinger: Lika delar tyskt vete och dansk kornmalt, jäst från bägge bryggerierna och en gnutta röd malt för att hylla Liverpool. Tillsammans med en fruktig humlemix ger detta ölet tydliga smaker av passionsfrukt. Det är 8,0 % starkt och tappat på 75-centiliters champagnelika flaskor med gott om kolsyra. Etiketten pryds av Jürgen Klopps leende och texten ”Believers Brew”, inspirerad av ett av hans ikoniska citat.
– Ölet är en kombination mellan en Carlsberg Pilsner och Erdinger Weissbier, vilket är en lätt, rent balanserad bryggd med dansk-tyska influenser – precis så som Jürgen skulle vilja ha det, säger Joakim Losin.
Han tillägger att han misstänker att de flesta av de 491 flaskorna kommer att bli samlarobjekt snarare än konsumeras, men gläds åt att alla intäkter från försäljningen går till välgörande ändamål.