Att ta en paus är ofta mer betydelsefullt än man tror. Under pausen, exempelvis före eller efter en match, samlas laget och lagkänslan stärks. “Pause is Power” är en global kampanj från The Coca-Cola Company som uppmärksammar pausen som en stund för återhämtning, reflektion och påfyllning av energi. I Sverige genomförs kampanjen tillsammans med Powerade och Svenska Fotbollförbundet (SvFF).
Många unga idrottare upplever idag stress och sämre psykisk hälsa, särskilt unga flickor i åldern 13-17 år. En studie från Karlstads universitet visar att 20 procent av flickorna drabbas av detta jämfört med 2 procent av pojkarna.
En inkluderande och lekfull kultur är avgörande för att idrottare ska trivas och prestera, oavsett om de är professionella eller sportar för nöjes skull. En sådan kultur kan skapas genom att ta en paus för återhämtning, reflektion och energipåfyllning.
– En paus ska vara ett energiskt, socialt och lekfullt tillfälle. En stund som är viktig för att kunna njuta av matchen eller träningen till fullo. Med kampanjen “Pause is Power” vill vi lyfta fram att det är en styrka att ta en paus, inte en svaghet, för både individen och laget, säger Lisa Wahlström, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.
Kampanjen inkluderar även en tävling där idrottslag har möjlighet att vinna ett exklusivt “Pause Kit” för att ta sina pauser till nästa nivå. Dessutom kan lagen vinna en exklusiv föreläsning om psykiskt välmående tillsammans med Röda Korset. För att delta i tävlingen, skanna QR-koden som finns i butik, fyll i dina uppgifter och skriv en motivering till varför ditt lag skulle dra nytta av den ultimata pausen.