Konsumentverket har upptäckt att sex företag, däribland Jysk och Mio, har påstått att deras varor varit prissänkta utan att korrekt redovisa det lägsta priset som varan sålts för under de senaste 30 dagarna. Detta vilseleder konsumenterna och skapar en falsk bild av att de gör ett klipp, trots att varan aldrig kostat så mycket som det påstås.
– ”Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen.
Föreläggande med risk för vite
Konsumentverket har utfärdat förelägganden mot företagen, som kan överklagas. Om företagen väljer att överklaga kommer ärendet att hamna hos patent- och marknadsdomstolen. Om inte, måste de vidta åtgärder för att justera sin prissättningspraxis för att undvika att drabbas av vitet.
Konsumentverket betonar vikten av korrekt prisredovisning för att säkerställa en rättvis och transparent marknad. Det är avgörande att konsumenterna får korrekt information om varornas priser för att kunna fatta välgrundade köpbeslut.
Företagen som nu står inför dessa förelägganden har en möjlighet att rätta till sina metoder och visa att de tar konsumenternas rättigheter på allvar. Detta kommer inte bara att gynna kunderna, utan också bidra till en mer förtroendefull och rättvis marknad.