Svenska äpplen firas stort på Äpplets dag

Foto Ica
På Äpplets dag hyllar ICA en av Sveriges mest älskade frukter – det svenska äpplet. En ny SIFO-undersökning visar att en majoritet av svenskarna föredrar svenskodlade äpplen, med smaken som den avgörande faktorn. Försäljningen av svenska äpplen har också ökat stadigt de senaste åren.

Den 25 september firas Äpplets dag i Sverige, och enligt en färsk SIFO-undersökning* beställd av ICA är svenska äpplen en klar favorit bland svenska konsumenter. Hela 55 procent av de tillfrågade väljer helst ett äpple som är odlat på hemmaplan, och den främsta anledningen är smaken. En överväldigande majoritet på 81 procent anger att smak är den viktigaste faktorn när de väljer äpplen, följt av konsistensen (42 procent), ursprungslandet (30 procent) och priset (29 procent).

Svenska äpplens popularitet syns också i ICAs försäljningsstatistik. Andelen svenska äpplen har ökat från 20 procent till 25 procent de senaste åren, och särskilt oktober utmärker sig som en månad då flest svenska äpplen säljs. Bland favoritsorterna hittar vi klassikern Ingrid Marie, som står för en tredjedel av försäljningen.

– Vi är mycket stolta över vårt breda sortiment av svenska äpplen. Kunderna uppskattar inte bara smaken, utan också att kunna köpa svenska produkter nästan året om, säger Maria Wieloch, chef för kategoriområdet frukt, grönt och blommor på ICA Sverige.

Äpplen i matlagning – en omtyckt men delad upplevelse
Undersökningen visar också att de flesta svenskar helst äter äpplen som de är – hela 82 procent föredrar att njuta av frukten i sin naturliga form. Men äpplen har även en given plats i matlagningen, där 63 procent uppskattar äpplets smak i maträtter. Dock finns det även en grupp, 23 procent, som undviker äpplen i mat.

Fira med en klassisk äppelpaj
På Äpplets dag uppmuntrar ICA alla att fira genom att njuta av svenska äpplen, oavsett om det är i en sallad, direkt från trädet eller som en del av den klassiska smulpajen. ICAs populära äppelpajsrecept har lockat över 250 000 besökare till hemsidan hittills i september – ett perfekt sätt att hylla denna älskade frukt.

*Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Kantar Media (Sifo) under perioden 16–27 maj 2024 med 3050 deltagare i åldrarna 18–79 år.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil