Coop har samarbetat med Ekengren under flera år, där han har bidragit med recept och matlagningsinspiration. Tidigare har Ekengren skapat recept för Coops potatisprodukter och deltagit i olika matlagningsprojekt, inklusive en matlagningskurs till förmån för Musikhjälpen och grillinspiration under sommaren. Höstens kampanj fokuserar på att öka användningen av grönsaker i vardagsmaten. Den marknadsförs under namnet ”I huvudet på en ägare” och syftar till att inspirera svenska konsumenter till att laga mer växtbaserad mat.
Enligt Stefan Ekengren kan grönsaker ofta kombineras på ett smakfullt sätt genom att välja ingredienser med liknande färger. Detta koncept står nu i centrum för kampanjen.
– Grönsaker är fantastiska att kombinera, särskilt när man tänker i termer av färger. Genom att använda råvaror i samma färgton blir det alltid en bra kombination, säger Stefan Ekengren.
Utöver höstens kampanj planerar Coop även att utöka samarbetet med Ekengren inför jul- och nyårssäsongen, med fler matlagningstips och inspiration. Kampanjen kommer att ha premiär under vecka 40 och spridas framförallt i sociala medier.
– Kampanjen i höst med Stefan Ekengren lyfter funderingar och lättar på locket för inspiration till hur vi får in mer grönsaker i vårt vardagliga intag av mat. Kampanjens namn, ”I huvudet på en ägare”, slår liksom huvudet på spiken här, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.
Trender inom växtbaserad matlagning
Detta reflekterar verkligen en bredare trend inom detaljhandeln, där fler företag och kockar fokuserar på att lyfta fram växtbaserade rätter. Efterfrågan på växtbaserad kost fortsätter att öka, och företag som Coop satsar på att möta denna efterfrågan genom att erbjuda inspiration och recept som gör det enklare för konsumenter att laga grönsaksbaserade måltider.