Startar gigantisk takmonterad solcellsanläggning

Foto Greenfood
Lästid: 2 minuter
Greenfood-koncernen tar ett stort kliv mot hållbarhet genom att sätta sin nya solcellsanläggning i Helsingborg i drift. Anläggningen, utvecklad i samarbete med Öresundskraft och Soltech, har en kapacitet på 3,8 MW och förväntas producera cirka 3,5 miljoner kWh årligen. Detta motsvarar elförbrukningen för 700 villor och bidrar till en minskning av CO₂-utsläppen med 150 ton per år.

Greenfood-koncernen har nu satt sin nya solcellsanläggning i Helsingborg i drift, ett samarbete med Öresundskraft och Soltech som resulterat i en av Sveriges största takmonterade solcellsanläggningar. Med en installerad kapacitet på 3,8 MW och en årlig produktion på cirka 3,5 miljoner kWh, tar Greenfood ytterligare steg mot att minska sitt klimatavtryck och stärka sin satsning på hållbarhet.

Anläggningen är belägen på taket till Greenfood Greenhouse, koncernens nya livsmedels- och logistikcenter som utformats med framtidens teknik och hållbarhet i fokus. Den 17 800 kvadratmeter stora solcellsanläggningen kommer att täcka ungefär 20 procent av Greenfoods totala elbehov och minska koncernens CO₂-utsläpp med cirka 150 ton per år. ”Solceller är perfekta för vår verksamhet, då vårt kylbehov är som störst under sommaren när solcellerna producerar som mest. Det innebär att vi kan utnyttja solenergin optimalt och samtidigt bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion”, säger Ted Stenshed, VD för Greenfood Fresh Produce och projektansvarig för Greenhouse.

Ted Stenshed, VD för Greenfood Fresh Produce | Foto Pressbild

Genom ett Power Purchase Agreement (PPA) med Öresundskraft får Greenfood prissäkrad solel till ett förutsägbart pris under de kommande 19 åren, medan energibolaget ansvarar för byggnation, drift och underhåll av solcellsanläggningen. Detta ger Greenfood en stabil och hållbar elförsörjning, samtidigt som produktionen av förnybar el i regionen ökar. ”PPA-lösningen är en viktig pusselbit för att få mer förnybar elproduktion till regionen snabbare,” säger Niklas Leweus, Strategisk Key Account Manager på Öresundskraft.

För Greenfood är detta ett avgörande steg i arbetet med att nå sina klimatmål. Koncernen har tidigare emitterat en hållbarhetslänkad obligation, med målet att minska utsläppen i egna verksamheten med 55 procent till 2025. ”Vi förväntar oss att minskningen av våra utsläpp accelererar ytterligare i och med driften av solcellsanläggningen”, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Anläggningen består av 6 916 solpaneler och kommer, med sin yta på 17 800 kvadratmeter, att bidra till Helsingborgs och regionens klimatarbete.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil