Den 9 oktober 2024 meddelade Klarna att lanseringen av deras Cashback-tjänst har överträffat förväntningarna. Under de första sex veckorna har mer än 500 000 Klarna-användare använt tjänsten och samlat ihop 29 miljoner kronor i cashback. Samtidigt har handlare inom Klarna-nätverket gett cashback på försäljningar värda över 1 miljard kronor, med över 1 000 cashback-kampanjer lanserade av deltagande handlare.
-Vi är överväldigade av det positiva mottagandet! Cashback ökar konverteringarna för våra handlare och ger konsumenterna möjlighet att tjäna pengar, oavsett om de handlar eller inte, säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.
-Med tjänster som Cashback och Klarna Saldo skapar vi ett mervärde för konsumenterna som stärker deras vardagsekonomi.
Cashback-tjänsten, som lanserades den 15 augusti i 12 länder, belönar konsumenterna med en procentandel av sina köp hos deltagande handlare. Cashbacken samlas på användarens Klarna-saldo och kan användas för framtida köp eller överföras till ett bankkonto. Till skillnad från traditionella rabatter ger Cashback användarna större flexibilitet att använda pengarna som de vill.
Samtidigt introducerades Klarna saldo, som möjliggör att konsumenter kan förvara pengar, överföra medel till och från sina bankkonton, samt få cashback för sina köp i Klarna-appen. Cashback-nivåerna varierade initialt mellan 1 och 10 procent, men många handlare har sedan dess valt att höja dessa nivåer, och vissa har till och med fördubblat dem. Klarna erbjuder även möjligheten att ”boosta” cashback-nivåerna under specifika kampanjer och viktiga försäljningsperioder.
Den snabba tillväxten och positiva responsen på Klarna Cashback tyder på att tjänsten kan komma att spela en central roll i företagets fortsatta strävan att erbjuda värde och flexibilitet för både konsumenter och handlare.