Ikea ser minskad försäljning

Arkivbild från The FLCO
Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Ikea Sverige rapporterar en försäljningsminskning på 7,9 procent, samtidigt som antalet besökare också har sjunkit. Trots dessa utmaningar plockar möbeljätten marknadsandelar och investerar i nya sätt att möta sina kunder.

Ikea Sverige har stött på motvind under den senaste tolvmånadersperioden. Försäljningen för perioden 1 september–31 augusti landade på 17,6 miljarder kronor, vilket är en nedgång med 7,9 procent jämfört med föregående år. Antalet besök i Ikeas svenska butiker låg på 35,3 miljoner, en marginell ökning från föregående års 35 miljoner. Däremot minskade de digitala besöken markant, från 164 miljoner till 149 miljoner.

Emily Birkin, landschef för Ikea Sverige, beskriver året som utmanande men betonar att företaget fortsatt tar marknadsandelar trots motgångarna. ”Det här har varit ett år när vi har blivit utmanade, men där vi återigen upplevt kraften och styrkan i vår vision, vår gemenskap och vårt entreprenörskap”, säger hon i ett pressmeddelande.

För att möta kundernas förändrade köpbeteenden satsar Ikea på att utveckla nya butiksformat och investera i att möta kunder på fler plattformar. ”Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt”, säger Birkin.

Den globala ägaren, Ingka Group, rapporterar också en försäljningsnedgång på 5 procent, med en total omsättning på 39,6 miljarder euro, cirka 450 miljarder svenska kronor.

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil