I en tid när e-handeln expanderar har fysiska butiker fortfarande en betydande roll att spela. Enligt ICAs Framtidsrapport 2024, Framtidens intelligenta butik, kommer AI att göra butiksmiljöer mer kundanpassade och hållbara. AI kan efterlikna mänsklig intelligens, och medan tekniken hittills främst har använts i digitala miljöer, kommer den nu i större utsträckning även att användas i fysiska butiker. Detta gör att kunderna får hjälp att fatta smartare beslut och ger handlarna insikter som kan förbättra både kundupplevelsen och butiksdriften.
- ”Butiken kan spela en central roll i att fånga upp insikter om efterfrågan och beteende och vi kan omvandla den kunskapen för att möta kundernas behov på bästa möjliga sätt,” säger Eric Lundberg, vd för ICA Sverige. Han förklarar att AI-tekniken hjälper till att skapa en enkel och bekväm kundupplevelse som anpassas efter olika kunders behov.
AI hjälper kunder och handlare
AI möjliggör en djupare förståelse för kunders beteende och preferenser. Kunder kan få påminnelser om varor de vanligtvis köper och få anpassade rekommendationer för att göra medvetna val i butiken. ”Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att skapa mer anpassade och personliga rekommendationer,” säger Ariella Rotstein, innovationsledare på ICA Gruppen.
Samtidigt erbjuder AI också stora fördelar för butikspersonalen och handlarna genom att optimera lagerhantering och minska matsvinn. Med AI-baserade rekommendationer i realtid kan butiker anpassa sitt sortiment efter den aktuella efterfrågan och sänka sitt matsvinn med upp till 40 procent. ”Genom att förbättra precisionen i allt från bemanning till lagerhållning skapar vi en mer hållbar affär,” tillägger Rotstein.
Med hjälp av AI-teknik siktar ICA på att göra den fysiska butiken ännu mer relevant, vilket stärker dess roll i en alltmer digital värld.