HelloFresh minskar matsvinnet

Kristian Hald, VD för HelloFresh I Norden | Foto Pressbild
Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

HelloFresh har nått en milstolpe i sitt arbete mot matsvinn genom att donera 95 % av överbliven mat från distributionscentret i Bjuv. Samarbetet med den sociala matbutikskedjan Matmissionen har gjort det möjligt att tillhandahålla näringsrik mat till utsatta målgrupper och möta ett ökat behov i Sverige.

Under 2024 har HelloFresh donerat motsvarande över 700 000 måltider till Matmissionen. Denna mat når inte bara Matmissionens butiker utan även organisationer som serverar måltider till bland annat personer i hemlöshet. Ökade matpriser och den ekonomiska osäkerheten har ökat efterfrågan, och donationerna från HelloFresh gör att fler får tillgång till frukt och grönt – varor som annars ofta väljs bort i trängda hushåll.

“En stor betydelse för Matmissionen och våra kunder”

Matmissionens partneransvarig, Simon Stegrud, lyfter vikten av HelloFreshs donationer för att kunna erbjuda näringsrika alternativ i butikerna. Han hoppas att fler företag ska följa efter, vilket skulle möjliggöra fler butiker och därmed stödja fler ekonomiskt utsatta hushåll.

Datadriven framgång och flexibilitet i fokus

HelloFresh har genomfört flera insatser för att hålla sitt matsvinn till låga fem procent. Här är några nyckelåtgärder:

  • Dedikerade resurser: Medarbetare har särskilt ansvar för att minska matsvinn och hantera samarbeten som Matmissionen.
  • Dataanalys: Avancerad analys av lager och receptplanering gör att HelloFresh snabbt kan identifiera mat som inte kommer att användas och istället donera den.
  • Flexibel logistik: När produkter närmar sig utgångsdatum kan Matmissionen snabbt hämta upp och distribuera vidare.

HelloFreshs nordiska VD, Kristian Hald, betonar att målet är att maximera användningen av ätbar mat. –För oss är det självklart att all ätbar mat ska komma till användning, och vi hoppas att fler i livsmedelsbranschen tar efter, säger Hald.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil