Paketvolymerna ökade med 1 % medan brevvolymerna sjönk med 18 %. Rörelseresultatet förbättrades till 86 miljoner kronor jämfört med en förlust på 6 miljoner kronor samma period föregående år, med justerat rörelseresultat (EBIT) på 104 miljoner kronor.
PostNords VD, Annemarie Gardshol, påpekar att tillväxten inom paketaffären och minskade avskrivningskostnader bidragit till förbättringarna. Genom sitt Market Leadership-initiativ arbetar PostNord för att bli det främsta valet inom den nordiska marknaden, bland annat genom att expandera sitt nätverk av ombud och paketboxar samt utveckla hemleveranser för att möta ökade e-handelskrav.
Kostnadseffektivisering och omställning till gröna transporter
PostNord arbetar också aktivt med kostnadseffektivisering genom sitt Cost Leadership-program för att stärka sin strukturella lönsamhet. Företaget driver på klimatmålen med ambitionen att uppnå fossilfri verksamhet och transporter till 2030. Vid slutet av kvartalet var 72 % av energin för fordonsflottan förnybar, vilket bidrar till deras gröna omställning.
Utmaningar inom brevverksamheten
Brevvolymerna har minskat avsevärt på grund av digitalisering och den nya postlagen i Danmark. Den svenska brevverksamheten står inför utmaningar med förväntad halvering av brevvolymerna under de kommande fem åren. För att säkerställa fortsatt verksamhet krävs enligt Gardshol regleringslättnader för en långsiktigt hållbar och lönsam brevverksamhet.
PostNord befinner sig i en omställningsfas med målet att balansera tillväxt inom paketverksamheten samtidigt som klimatambitioner och lönsamhetskrav uppfylls.