Efter förra årets framgångsrika pilotprojekt, som ledde till en ökad försäljning av ekologiska varor, fortsätter ICA och Organic Sweden sitt samarbete med ännu större engagemang och nya initiativ.
– Butiksexperiment som har genomförts av beteendevetare har visat starka resultat, och vi hoppas att årets kampanj inspirerar ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.
Årets kampanj kommer att ha ett konsumentnära fokus med ett nytt, färgstarkt formspråk, både i butik och på sociala medier. Marika Berglind Ekman från Organic Sweden betonar att kampanjens budskap denna gång fokuserar på hur ekologiska val gynnar kunden personligen, vilket man hoppas ska göra ett ännu större intryck.
De experiment som genomförs inkluderar justeringar i butiksmiljön som hjälper till att öka synligheten för ekologiska produkter, och kampanjen kommer att lanseras även digitalt, där budskap och erbjudanden testas för att locka fler kunder.
I projektet ”Handla ekologiskt” samarbetar ICA och Organic Sweden med flera andra aktörer inom livsmedelsindustrin, bland annat Arla Foods och Scan, och finansieras till stor del av EU. Erfarenheterna från årets kampanj kommer att publiceras i en rapport i januari 2025, och projektet har också en internationell del där insikter delas med ekologiska organisationer i Nederländerna, Belgien och Finland.