Kedjan har funnits i Finland sedan 2013 och blivit ett populärt alternativ för hälsosam och snabb mat, särskilt utanför Helsingforsregionen, där 150 av barerna nu är lokaliserade.
En central del av Picadelis framgång är företagets teknikdrivna affärsmodell. Företaget har integrerat en AI-baserad plattform som optimerar lagerhantering och beställningar, vilket minskar matsvinnet och säkerställer att varje bar har rätt ingredienser baserat på försäljningsdata, väderprognoser och planogram.
Förutom att vara ett hälsosamt alternativ med lågt koldioxidavtryck—nästan hälften av en genomsnittlig europeisk lunch—har Picadeli gjort ett avtryck inom foodtech. Kedjans moderna, uppkopplade salladsbarer speglar en trend inom snabbmatsindustrin där fokus på hållbarhet och hälsosamhet växer. Picadeli är en del av Greenfood-koncernen och finns även i Frankrike, Belgien, Luxemburg, Tyskland och USA, med totalt över 2000 platser i världen.