Gen Z öppnar upp om sina sparmål

Foto The Flco
Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

I en ny undersökning från Klarna, i samband med Världsspardagen, framkommer att en imponerande 68 % av Generation Z delar sina sparmål öppet med andra. Detta är en del av en växande trend som kallas "Loud Budgeting", där yngre svenskar aktivt diskuterar sin ekonomi och sina budgetstrategier.

Med 49 % av svenskarna som anammar denna öppenhet, visar undersökningen att den ekonomiska diskussionen blir mer inkluderande, särskilt bland millennials och Generation Z.

Samtidigt visar resultaten att många svenskar har blivit mer sparsamma, med över hälften som beskriver sina ekonomiska vanor som sparsamma eller mycket sparsamma. Det handlar inte bara om att spara för oväntade händelser, utan också om att minska stress och skapa möjligheter för resor och upplevelser. Åtgärder som minskade impulsköp och att laga mat hemma istället för att äta ute har blivit vanligare.

Karoline Bliemegger, privatekonomisk expert på Klarna, noterar att det finns ett skifte från det traditionella ”lagom”-tänket till en mer öppen och stolt inställning till att sätta och nå ekonomiska mål. Med nya digitala verktyg och sidoverksamheter, såsom att delta i betalda undersökningar eller sälja begagnade föremål, finner svenskarna sätt att stärka sin privatekonomi. Klarna har dessutom lanserat nya funktioner som Klarna Saldo och Klarna Cashback för att stödja dessa initiativ.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil