Tidig upptäckt genom PSA-tester kan rädda liv, och Direkten hoppas genom kampanjen både väcka intresse för frågan och inspirera fler män att prioritera sin hälsa genom att testa sig.
Direkten har även uppmanat kunder att delta i kampanjen genom att dela bilder på sig själva med en ”glassmustasch” under hashtagen #glassmustasch24. Detta initiativ på sociala medier ska skapa engagemang och uppmuntra till samtal om prostatacancer. För att förstärka kampanjen har Direkten skickat ut informationsmaterial till alla sina butiker, där kunder får ta del av kampanjens budskap och syfte.
– ”Vi vill få våra kunder att känna att de gör en insats bara genom att köpa en glass, och förhoppningsvis inspirera fler till att prata öppet om prostatacancer och behovet av regelbundna hälsokontroller,” säger Kirsi Räihä, marknads- och kommunikationsansvarig på Direkten.
Influencers sprider budskapet
Direkten har också valt att samarbeta med influencerbyrån Beatly för att öka kampanjens räckvidd. Fyra profiler – Isak Löb, Emilia Rehnberg (båda kända från SVTPer & Bettan), Jesper Nordberg och Christian Andres Bustos – deltar i kampanjen. Med humor och ett lättsamt tillvägagångssätt lyfter de fram vikten av tidig upptäckt och medvetenhet om prostatacancer.