Preem, Sveriges största drivmedelsbolag, vill nå ut till potentiella medarbetare genom att visa upp sina tvåhundra olika yrkesroller och förändra bilden av företaget som ”mer än bara en mack.” Genom att märka en spårvagn i Göteborg med Preems varumärke får göteborgarna nu chansen att upptäcka karriärmöjligheter inom produktion, processteknik, IT, marknad och andra områden. Inuti vagnen presenteras medarbetare som produktionsteknikern Patrik, laboratorieingenjören Louise och processingenjören Amanda – alla verksamma på Preems raffinaderier.
Kampanjen, som lanserades i augusti, riktar sig särskilt till yrkesverksamma och studerande inom tekniska och ingenjörsinriktade utbildningar. ”Vi har ett stort behov av att rekrytera för att möjliggöra vår omställning,” förklarar Ulrica Bååthe, Head of Brand & Strategic Marketing Communications på Preem. Med ett begränsat utbud av teknisk kompetens i Sverige är det avgörande för Preem att synas bland framtidens yrkesverksamma och lyfta fram sina möjligheter.
Förutom spårvagnen syns kampanjen på digitala skärmar i Göteborg och riktas särskilt mot studenter vid universitet och högskolor.