Elektronikhandeln har sett en dramatisk ökning, med en 260 % högre daglig försäljning än resten av året. Populära produkter har inkluderat Apple-produkter, Playstation 5, airfryers, robotdammsugare och nagellack. Geografiskt sett har Södermanland och Stockholm stått för de största ökningarna, medan sportprodukter var populärast i Norrbotten och Jämtland.
Kunddemografi
Även om yngre konsumenter fortsätter att utgöra en stor del av köparna under Black Week, är det intressant att se att den äldre generationen (60+) har handlat mer än de yngre (27 år och yngre). Millennials (28-43 år) dominerar fortfarande med 40 % av omsättningen, tätt följt av de 44-59-åriga som står för 31 % av köpvolymen.
Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna:
-Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation.
Klarna menar att denna ökning speglar att svenska konsumenter nu har bättre förutsättningar att spendera, vilket ger e-handelsföretag ett välkommet uppsving i försäljningen under en annars utmanande period.
-Det är mycket glädjande att svenska e-handlare nu belönas för sitt målmedvetna arbete med ökad försäljning efter en utmanande period. Vi har en digital handel i absolut världsklass och det syns tydligt nu, fortsätter Björn.
Populära Produkter Under Black Week
Här är några av de mest klickade produkterna som har sålt bäst enligt Klarna:
- Apple iPhone 13 (128 GB)
- Apple AirPods Pro (2nd Gen)
- Playstation 5 (PS5) Slim Digital Edition
- Roborock robotdammsugare
- OPI nagellack i populära färger som Red Hot Rio och Black Cherry Chutney.