Är det själva produkten som är så fantastisk, eller är det den smarta marknadsföringen som fått kunderna att slå till innan de ens hunnit fundera?
Frida Jonsson, Brand Manager på Nick’s, har inga tvivel: “Nissarna i chokladfabriken har verkligen levererat. Du kommer inte bli besviken!” Kanske inte, men frågan är om kunderna verkligen hunnit smaka innan de gjorde sitt köp. Visst, kalendern är fylld med sockerfria bars – perfekt för den hälsomedvetne under julen, men det är nog inte bara smaken som lockat. En exklusiv produkt i begränsad upplaga – där har vi ingredienserna till en riktig försäljningsboom. Och med en distribution som sträcker sig över Sverige, Finland, Danmark och Tyskland, så har Nick’s verkligen fått sitt varumärke att synas på flera marknader.
Marknadsföring eller smart psykologi?
Det är svårt att undgå att man undrar om det inte är just denna “begränsade upplaga” som är själva magin bakom kalenderns succes. Det är den gamla klassiska marknadsföringsstrategin: FOMO – Fear of Missing Out. Genom att sälja produkten endast via Nick’s hemsida och Amazon, samt erbjuda ett rabatterat pris under Black Friday, skapas en känsla av exklusivitet. Och såklart är kalendern något som många vill ha, just för att den inte går att få tag på längre – ett trick som säkert kommer att skapa ett buzz för kommande lanseringar också.
Men här kan man också diskutera hållbarheten i denna strategi. Hur länge kan en begränsad upplaga hålla för en varumärkesbyggare? Å ena sidan ger det en exklusiv känsla, men på lång sikt kan det riskera att urvattna värdet av produktens unika status. Troligtvis är detta en fråga Nick’s kommer att brottas med inför framtida lanseringar.
Kundlojalitet och försäljning
Vad gör Nick’s rätt? När det gäller försäljning har Nick’s nog lyckats slå an en trend som passar perfekt i den nuvarande marknaden – med fokus på hälsa och att minska sockerintaget. Men även här är vi inne på en ganska övermättad marknad av sockerfria produkter. Så vad skiljer Nick’s från mängden? Förutom den marknadsföringsmässiga briljansen är det troligtvis deras förmåga att tilltala en växande grupp hälsomedvetna konsumenter som inte vill kompromissa med smaken. Det är en balansgång, men med rätt kommunikation och ständigt relevanta produktnyheter, som den här julkalendern, kan de bygga en lojal kundbas.
Så – var det en geni-stroke av marknadsföring, eller är det bara ett tillfälligt inflöde av pengar? Frågan är om Nick’s kan fortsätta hålla sina kunder på tårna, eller om den här typen av exklusivitet kommer att tappa sin charm över tid. En sak är säker – deras försäljningsmodell är värd att studeras och kan säkerligen ge oss andra i branschen några lärdomar om hur man skapar efterfrågan på produkter.
Nu får vi väl se om kalendern blir en återkommande produkt eller om Nick’s kommer att hitta nya sätt att hålla oss på halster inför nästa jul.