Detaljhandeln visade en imponerande konkursminskning på 38 procent. Det är svårt att ignorera kopplingen till julhandeln, som ofta ger sektorn andrum. Konsumenterna verkar ha skakat av sig chocken från räntesmällar och börjat spendera igen. Nu gäller det för företagen att inte bara locka köpare utan också behålla dem när julgranen är slängd.
En minskning på 11 procent i konkurser för byggindustrin är välkommet, men låt oss inte ropa ”byggboom” än. Med högre byggkostnader och fortsatt försiktighet från investerare är det lång väg kvar till en ny guldålder. Det kanske är dags att branschen börjar tänka som IKEA – anpassa, förenkla och satsa på hållbarhet som säljargument.
Hotell och restaurang: Festen är inställd
Med en konkursuppgång på 21 procent är hotell- och restaurangsektorn fortfarande i kris. Vad kan man vänta sig när kostnaderna för allt från råvaror till personal ökar snabbare än en nyårsmeny hinner säljas ut? Här krävs nytänkande, kanske en korsning mellan Airbnb och restaurangbesök – något som lockar både prismedvetna kunder och nya intäktsströmmar.
Ekonomin: En ljusglimt men långt från solsken
Med inflationen under 2 procent för fjärde månaden i rad och diskussioner om räntesänkningar ser vi tecken på lättnad. Men med en arbetslöshet som tickar uppåt och en BNP-tillväxtprognos på ynka 1 procent för 2024 är optimismen av den försiktiga sorten.
Vad lär vi oss?
Det är ingen överraskning att detaljhandel och bygg klarar sig bättre än hotell och restaurang. Men varje kris är också en möjlighet. Företag som vågar innovera i marknadsföring och säljstrategier har nu chansen att ta marknadsandelar. För styrelser och ledningsgrupper gäller det att fokusera på hållbara lösningar och inte falla för kortsiktiga vinstdrömmar.
Svensk ekonomi stabiliserar sig, men ingen bör sätta champagnen på kylning ännu – den kan behövas längre fram, när en riktig återhämtning tar fart.