Dyrköpt läxa för livsmedelsbranschen

Foto The Flco

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Så var det dags igen. Sedan början av året har över 100 sjukdomsfall av Salmonella Enteritidis rapporterats i Sverige. Nu pekar alla fingrar på importerade ägg från en ukrainsk leverantör. Detta är en påminnelse om vad som händer när kontrollsystemen brister och pressen på låga inköpskostnader tar överhanden.

De smittade äggen har hittills hittats i mindre butiker och på restauranger som valt att köpa från importörer utanför de stora handelskedjorna. Är det ett prisbeslut? Högst troligt. Men här visar sig de dolda kostnaderna – för konsumenternas hälsa, för varumärkets rykte och för branschens trovärdighet.

Marie Lönneskog Hogstadius från Svenska Ägg var inte nådig:
– ”Importerade ägg måste leva upp till samma rigorösa regler som svenska.”

Hon har en poäng. Sverige har byggt sitt system för salmonellakontroll på decennier av arbete – från foderleverantörer till butikshyllan. Det är en modell många beundrar, men som inte direkt kan kopieras till länder där fokus snarare ligger på volym än kvalitet.

Varför riskerar företag sitt rykte?

Den här typen av händelser är ett mardrömsscenario för livsmedelsföretag. För restauranger och mindre handlare som valt dessa ägg handlar det förmodligen om att spara pengar. Men vad är kostnaden för att behöva dra tillbaka varor, eller förlora kundernas förtroende? Lågprisstrategin kan snabbt bli en förluststrategi när man ser helhetsbilden.

Leif Denneberg, styrelseordförande, Svenska Ägg | Foto Pressbild

Leif Denneberg, styrelseordförande i Svenska Ägg, manar till snabb handling:
– ”Återkalla äggen och stoppa importen från leverantören omedelbart!”

En tydlig uppmaning, men samtidigt en signal till livsmedelsbranschen om att prispressen kan ha gått för långt.

Vad kan branschen lära sig?

Den svenska modellen för salmonellakontroll visar att förebyggande arbete lönar sig. För företag inom dagligvaruhandeln handlar det om att tänka längre än prislistan. Marknadsföring av säkra, certifierade produkter är ett säljargument som kunder bryr sig om – särskilt när det gäller varor som ägg, där säkerhet är avgörande.

Svenska konsumenter är vana vid trygghet och kvalitetsgarantier som SE-märkning och Från Sverige-certifieringar. För grossister och handlare är det här möjligheten att använda ursprungsmärkning som en säljfördel.

Slutsats

Livsmedelsföretag måste inse att låga priser inte alltid är bästa strategin. Istället bör fokus ligga på att kommunicera värdet av säkerhet och kvalitet. Att prioritera billig import framför svenskproducerade ägg medför risker som ingen affärsmodell kan bära i längden.

Och till konsumenterna: Om det ser för bra ut för att vara sant – kontrollera om det är märkt med SE, eller gå på det gamla talesättet: ”Man får vad man betalar för.”

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil