KRAV och Agronod i samarbete

Foto KRAV

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Efterfrågan på klimatdata ökar i raketfart, och lantbruket är inget undantag. KRAV har nu klivit in i ett nytt samarbete med Agronod och deras verktyg Agrosfär, där målet är att förenkla klimatberäkningar för KRAV-certifierade gårdar och samtidigt stärka KRAV:s regelverk.

Varför? För att hållbarhetsdata är på väg att bli lika självklart som årsredovisningen – något varje seriös aktör i livsmedelssektorn förväntas leverera. För KRAV handlar det om att ligga steget före och göra det lättare för lantbrukarna att både mäta och minska sin klimatpåverkan.

– Vi vill utveckla regler som är ännu mer träffsäkra och som stärker KRAV:s relevans på marknaden, säger Cecilia Lenbäck, vice vd på KRAV.

Klimatdata utan krångel
Agronod, som står bakom den nationella plattformen för lantbruksdata, har med Agrosfär skapat ett verktyg som lyfter klimatberäkning till nästa nivå. Här handlar det inte om generella uppskattningar, utan om detaljerade beräkningar baserade på gårdens unika data.

– Vi är glada över att samarbeta med KRAV för att minska dubbelrapportering och göra klimatberäkningar enklare för lantbrukare, säger Emilia Liljeström, vd på Agronod.

Tekniken i Agrosfär är granskad av oberoende tredje part och anpassad för svenska förhållanden – en inte oviktig detalj i en tid då lantbrukare drunknar i både administration och klimatförväntningar.

En start på förbättringsresan
Projektet, som pågår i sex månader med 10 deltagande gårdar, handlar om att testa verktyget i skarpt läge. Svante Kaiser, KRAV-certifierad växtodlare, ser potentialen:

– Det här skulle kunna vara starten på en förbättringsresa där var och en kan se sin klimatpåverkan och hitta sätt att minska den.

Att det dessutom finns planer på att inkludera biologisk mångfald i verktyget gör inte saken sämre. Ekologiskt lantbruk har redan ett försprång här, och möjligheten att konkret mäta detta kan bli en gamechanger för hela branschen.

Fler regler, mindre problem?
Det är lätt att skruva på sig när regelverk stramas åt, men faktum är att klimat- och hållbarhetskrav också öppnar dörren för bättre affärsmöjligheter. Genom att förenkla datainsamlingen blir det inte bara lättare för lantbrukare att följa reglerna – de kan också visa upp konkreta resultat som stärker deras varumärke.

En blick framåt
Projektet är dessutom en del av ett större internationellt erfarenhetsutbyte, där KRAV samarbetar med andra eko-organisationer globalt. Att Sverige och KRAV tar täten här är knappast en slump – i en marknad där klimatpåverkan blir allt viktigare är det de mest transparenta aktörerna som kommer stå starkast.

För de svenska lantbrukarna innebär detta mindre tid vid datorn och mer tid i fält – precis där de vill vara.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil