1,5 miljarder i EU-stöd för marknadsföring

Foto The Flco

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Om ni någon gång känt att ni saknar resurser för att marknadsföra era produkter, lyssna upp – EU erbjuder i år 1,5 miljarder kronor i stöd för att boosta konsumtionen av EU-producerade livsmedel och jordbruksprodukter. Det är pengar som väntar på att användas av bransch- och producentorganisationer, så det är kanske dags att lägga mindre tid på att justera kaffemaskinen i fikarummet och mer tid på att fylla i ansökningsformulär.

Pengarna är öronmärkta för säljfrämjande aktiviteter, vilket i klartext betyder att ni kan använda dem till reklamkampanjer, mässor eller att rädda situationen om marknaden skulle störtdyka – som när någon ”nyhet” plötsligt skapar misstro mot ett helt segment.

Här är vad EU står för:

  • 70 % av kostnaden för marknadsföring inom EU.
  • 80 % av kostnaden utanför EU (för de ambitiösa som vill ta sig utanför Sveriges gränser).
  • 85 % vid kriser. Ja, tänk er ett Salmonella-gate eller en oväntad bluffrapport – då kan detta täcka stora delar av notan för att återställa förtroendet.

När och hur ansöker man?

Ansökningsperioden pågår från 22 januari till 23 april 2025. För de som gillar att ha sitt på det torra innan de skickar iväg något finns det dessutom informationsdagar den 29–30 januari 2025, där ni kan delta digitalt.

Och oroa er inte – allt material, inklusive inspelningar, kommer finnas tillgängligt i efterhand. Det finns alltså ingen ursäkt att missa tåget den här gången.

Företagsekonomiskt perspektiv: en investering för framtiden

Låt oss prata klarspråk. EU vill att ni ska sälja mer och bli bättre på att marknadsföra era produkter, och det är egentligen inget att krångla till. För vad betyder detta ekonomiskt? Jo, att ni kan växla upp era aktiviteter och samtidigt minska den ekonomiska risken. Marknadsföring har en tendens att förvandlas till en ”kostnad” i styrelserummen, men med 70–85 % finansierat av EU blir det snarare en kalkylerad investering.

Lite sarkastisk slutnotis

Så, vad väntar ni på? En personlig inbjudan från Bryssel? Dags att släppa ”det har vi aldrig gjort förut”-attityden och inse att det här är en möjlighet att sätta ert varumärke på kartan. EU har tagit fram pengarna, och om ni inte ansöker är det bara konkurrenterna som kommer skratta hela vägen till banken – eller mässhallen.

Kolla upp detaljerna på EU-kommissionens hemsida och börja fila på er ansökan redan nu.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil