Finalisterna till Årets Matbluff 2025

Foto Pressbild/The Flco

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Då var det dags igen. Årets Matbluff är tillbaka, och i år firar den till och med tioårsjubileum. Det är ett slags anti-födelsedag för de produkter som lyckas reta gallfeber på konsumenter genom att tänja på sanningen, tänkande att vi inte läser det finstilta. Och visst, de kanske kan lura oss en gång – men att bli nominerad till Årets Matbluff är knappast ett pris någon marknadschef vill ta med i årsrapporten.

Här är de fem nominerade produkterna som har tagit marknadsföring och produktutveckling till, låt oss säga, nya höjder:

  1. Müslin där socker räknas som frukt – Kreativt bokföringsknep eller ett försök att ge oss fruktsocker i en ny förpackning?
  2. Kaffepaketen som fortsätter krympa – En klassiker i bluff-sammanhang. ”Inget nytt under solen”, säger branschen, men konsumenterna är inte lika förlåtande när morgonkaffet plötsligt känns dyrare.
  3. ”Lokala” glassen som inte längre är lokal – En flagrant brott mot trenden med närproducerat. Det här lär reta upp både kunder och lantbrukare.
  4. Pastan som snålat med ricottan – Är det ens en ricottapasta längre? Många undrar om sanningen ligger mer i förpackningen än i produkten.
  5. Pizzasåsen som är smaksatt med vatten – Kreativt kanske, men detta har fått pizzakännare att se rött.

Rösta och håll branschen ansvarig

Om du vill påverka och sätta fingret på vilken produkt som förtjänar årets mindre smickrande titel, kan du rösta fram din favorit (eller kanske ”anti-favorit”). Omröstningen är öppen fram till den 27 januari, och den ”vinnande” produkten avslöjas i TV4 Nyhetsmorgon den 29 januari.

Så, är det dags att skicka en hälsning till marknadscheferna? Gör din röst hörd – och kom ihåg: det här handlar om mer än en bluff. Det handlar om att ställa branschen till svars.

Årets Matbluff: där kreativiteten möter konsumentens uppmärksamhet.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil