Här är de fem nominerade produkterna som har tagit marknadsföring och produktutveckling till, låt oss säga, nya höjder:
- Müslin där socker räknas som frukt – Kreativt bokföringsknep eller ett försök att ge oss fruktsocker i en ny förpackning?
- Kaffepaketen som fortsätter krympa – En klassiker i bluff-sammanhang. ”Inget nytt under solen”, säger branschen, men konsumenterna är inte lika förlåtande när morgonkaffet plötsligt känns dyrare.
- ”Lokala” glassen som inte längre är lokal – En flagrant brott mot trenden med närproducerat. Det här lär reta upp både kunder och lantbrukare.
- Pastan som snålat med ricottan – Är det ens en ricottapasta längre? Många undrar om sanningen ligger mer i förpackningen än i produkten.
- Pizzasåsen som är smaksatt med vatten – Kreativt kanske, men detta har fått pizzakännare att se rött.
Rösta och håll branschen ansvarig
Om du vill påverka och sätta fingret på vilken produkt som förtjänar årets mindre smickrande titel, kan du rösta fram din favorit (eller kanske ”anti-favorit”). Omröstningen är öppen fram till den 27 januari, och den ”vinnande” produkten avslöjas i TV4 Nyhetsmorgon den 29 januari.
Så, är det dags att skicka en hälsning till marknadscheferna? Gör din röst hörd – och kom ihåg: det här handlar om mer än en bluff. Det handlar om att ställa branschen till svars.
Årets Matbluff: där kreativiteten möter konsumentens uppmärksamhet.