Valfrihet viktigt vid köp av dryck

Christina Arnell, å Coca-Cola Europacific Partners i Sverige, Marknadschef för varumärke och portfölj | Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Coca-Cola i Sverige fortsätter att expandera sitt produktutbud för att möta en växande efterfrågan på fler valmöjligheter när det gäller både smak och förpackning. Företaget strävar efter att erbjuda något för varje tillfälle, oavsett om det handlar om sockerhaltiga drycker eller sockerfria alternativ, så att konsumenterna kan göra medvetna val utifrån personliga preferenser.

Marknadschef för varumärke och portfölj, Christina Arnell, på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige förklarar: ”Vi ser att det finns ett ökande behov av variation, både i form av ingredienser och funktion, beroende på vad konsumenten söker vid olika tidpunkter och situationer. Därför satsar vi på att bredda vårt utbud av drycker som passar alla smakpreferenser.”

Coca-Cola i Sverige har nyligen lanserat nya produkter som möter olika konsumentbehov, exempelvis Coca-Cola Zero Sugar Koffeinfri, för de som vill ha den klassiska smaken utan koffein. En annan nyhet är Coca-Cola Zero Sugar Cherry, som nu finns bredvid det populära sockerfria Vanilla-alternativet.

Företaget fortsätter att anpassa sin portfölj för att följa nya trender och lyssna på konsumenternas behov. ”Trenden går mot mer medvetna val, och vi ser att behovet av att erbjuda både sockerfria och sockerhaltiga alternativ är starkare än någonsin”, säger Arnell.

Mindre socker i hela portföljen

Förutom att lansera nya smaker har Coca-Cola också arbetat för att minska sockerhalten i sina klassiska drycker. Till exempel har Sprite och Fanta fått uppdaterade recept där mängden tillsatt socker har minskat avsevärt. Fanta Orange Regular har exempelvis sett en sänkning på över 40 procent.

”Försäljningen av sockerfria drycker ökar kontinuerligt. Mer än hälften av all läsk som säljs i Sverige är nu sockerfri, och 50,1 procent av Coca-Colas totala dryckesvolym består av lågkalori- eller kalorifria alternativ”, berättar Arnell.

Målet för Coca-Cola i Sverige är att bidra till att minska sockerkonsumtionen i landet. Branschen har redan överträffat sitt mål om att minska mängden tillsatt socker med 15 procent från 2019 till 2025, och har istället lyckats minska sockret med hela 28 procent mellan 2019 och 2023.

Sammanfattning

Coca-Cola i Sverige fortsätter att bredda sitt sortiment för att möta konsumenternas efterfrågan på fler valmöjligheter, från sockerfria alternativ till uppdaterade recept på klassiska favoriter. Denna strategi går i linje med den växande trenden där medvetna val står i centrum, samtidigt som företaget fortsätter att bidra till en minskad sockerkonsumtion.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil