Med valet av Omnicom siktar Oda på att skapa synergier mellan de två marknaderna och etablera enhetliga strategier för att maximera effekten av sina marknadsinvesteringar.
– ”Vi ville hitta en byråpartner som kan arbeta integrerat på båda marknaderna och skapa best practice. Omnicom har visat en djup förståelse för vår vision och båda våra varumärken,” säger Nina Mikaelsen, Chief Marketing Officer på Oda.
Erfarenhet av FMCG och e-handel
Teamet som kommer att leda arbetet har lång erfarenhet inom snabbkonsumentvaror (FMCG), dagligvaruhandel och e-handel. Ledarskapet i Norge hanteras av Beathe Stangeland Eide på PHD, medan Hearts & Science i Sverige, under ledning av Björn Lindgren, får ett utökat ansvar.
– ”Det här samarbetet bekräftar styrkan i vår modell, där vi kombinerar varumärkesbyggande och säljdrivande insatser. Genom att samla mediebyråarbetet i ett nätverk kan vi ta ansvar för hela kundresan,” säger Björn Lindgren, VD Hearts & Science.
Integrerad strategi för bättre synergier
Oda och Mathem ser stora fördelar med att samla sina marknadsinsatser i ett och samma nätverk. Genom ett integrerat arbetssätt hoppas de uppnå både ökad effektivitet och bättre resultat.
– ”Vi ser fram emot att samarbeta med Oda och Mathem för att utveckla deras varumärken och stärka deras position inom dagligvaruhandeln på nätet,” säger Britt Skjeppestad, Managing Director PHD Norge.
Med Omnicom som partner ser Mathem och Oda möjligheter att ytterligare växa på den konkurrensutsatta nordiska marknaden. Genom att kombinera expertis inom media och marknadsföring stärker de sin position som ledande aktörer inom online dagligvaruhandel.