För den som missat det – Findus Frozen Take Away Bowls kommer i tre varianter: Chicken with Linguine, Zucchini & Parmesan Sauce, Teriyaki Chicken, Noodles & Veggies samt Roasted Chicken, Corn & Jalapeño Sauce. Med ett snabbt svep in i mikron på sex minuter är måltiden serverad. Och för den som vill ha något ännu enklare (eller snarare, enklast möjliga) finns Pizza Pockets i smakerna Triple Cheese och Pepperoni – två till tre minuter i mikron och du är redo att käka.
Men är det här bara en trend? Knappast. Frysta convenience-produkter är en tillväxtmotor i kategorin, och Findus vet precis vad de gör. Produkterna är utvecklade för att möta en växande efterfrågan på snabba, goda och ”näringsrika” måltider – särskilt bland yngre konsumenter och stressade småbarnsföräldrar.
Henrik von Lowzow, Cluster Marketing Director Nordics på Findus, är förstås nöjd:
– Vi är väldigt glada över att Findus frysta nyheter når fler matbutiker och därmed fler kunder. Det finns en efterfrågan på goda, enkla och näringsrika alternativ och att dessa produkter nu listas i fler butiker betyder att fler konsumenter kan ta del av våra produkter, oavsett var de handlar, säger han.
För butikerna innebär det en sak: missa inte tåget. Findus frysta nyheter sätter ribban för hur fryst convenience kan se ut, och med tanke på den bredare distributionen tyder det mesta på att kunderna är med på noterna. Frågan är bara – är du?