Och han låter redo:
– Kesko Sverige står inför en positiv marknadsvändning. Bolaget har tagit viktiga strategiska steg de senaste åren. Tillsammans med hela det svenska teamet kommer vi att ta nästa steg för att säkerställa en positiv utveckling av våra verksamheter, säger Magnus Johansson.
Från mat till motorolja – och nu byggmaterial
Magnus Johansson är knappast en nykomling i ledarskapets värld. Närmast kommer han från techbolaget Bumbee Labs, där han varit VD, men mest känd är han kanske från sin tid som VD för både Coop Sverige och Mekonomen Group. Från dagligvaror till reservdelar – och nu byggbranschen.
Sami Kiiski, divisionschef för Keskos Bygg- och Teknisk handel, är optimistisk:
– Jag vill hälsa Magnus varmt välkommen till Kesko och ledningsgruppen. Båda våra svenska varumärken, K-Bygg och Onninen, är på ett bra ställe att möta framtiden – och med Magnus erfarenhet av att leda företag i en dynamisk och föränderlig miljö ser vi fram emot att bygga framtiden tillsammans.
Magnus tar över efter Endre Espeseth, som sedan oktober 2024 är VD för Kesko Norge. Med andra ord: en ny svensk kapten på Kesko-skeppet – och en marknad som väntar på att se vilka strategiska spikar han tänker slå i.
Frågan är: blir det en stabil byggnation eller renoveringskaos?