Smakpanelen, som testade kexen utan att veta vilket varumärke som stod bakom varje produkt, lyfte särskilt fram att kexet passar lika bra till ostbrickan som till kaffet.
Det är inte första gången Coop Digestive hyllas. Redan 2023 beskrev Allt om mat kexet som ”exakt så som ett digestivekex ska smaka”.
– Det här är ett kvitto på vårt arbete med att utveckla våra egna varumärken. Vi har även ett fullkornsalternativ och ett prisvärt kex under varumärket Xtra. Alla tre produkter visar på Coops breda sortiment och hur vi ständigt förbättrar våra egna varor, säger Minna Björklund, chef för egna varumärken på Coop Sverige.
Flera produkter från Coops egna varumärken – Coop, Xtra och Änglamark – har den senaste tiden belönats med bäst-i-test-utmärkelser. Bland dem finns Änglamark nötfärs på rulle (Expressen), fetaost och jordnötssmör (Svenska Dagbladet) samt kaviar på tub (Råd & Rön).
Hur mycket påverkar smaken valet i hyllan – och spelar EVM-varumärken en allt större roll för butikens lojalitet?