1 april kom Folkhälsomyndigheten med råd till såväl allmänhet som handel kring hur man ska agera i rådande coronatider. Svensk dagligvaruhandel presenterade redan dagen därpå gemensamma riktlinjer för hela branschen utifrån myndighetens råd.
Organisationen har sedan kommunicerat de nya riktlinjerna gemensamt med alla stora företag inom branschen. Det har bland annat skett genom annonser i rikstäckande och regional press.
Här är sammanfattningen av de gemensamma riktlinjerna för dagligvaruhandeln under coronaperioden:
- Butiken ska arbeta för ett jämnt kundflöde och uppmana kunder att, i den mån det går, komma de tider då besöksantalet brukar vara lägre.
- Markeringar appliceras på golven för att hjälpa kunder att hålla avstånd.
- Butiken ska informera och påminna kunder om att de ska hålla avstånd till varandra. Det kan ske på olika sätt beroende på butikens förutsättningar, men kan ske genom ljud eller text.
- Butiken ska också informera om att tillträde till butiken kan begränsas om man bedömer att avstånd mellan kunderna inte kan hållas på grund av att det är för många personer i butiken samtidigt.
- Butiken ska utse en ansvarig person som bedömer om avstånd hålls och om tillträdet till butiken behöver begränsas.
- Vid begränsat tillträde till butiken, ska ett kösystem upprättas där avståndet mellan personerna i kön ska vara minst 1,5 meter.